top of page

Přechod Chřibů

• Délka trasy: 54 km

• Nejvyšší vrchol: Brdo (587 m n. m.)

• Start - cíl: Žlutava - Bohuslavice

• Počet dní na přechod:

• Celkem vystoupáno výškových metrů: 1460

• Celkem sestoupáno výškových metrů: 1550

newikxxxxL (1)1.jpg

24. října 2020

Chřiby znám snad nazpaměť. Chodím sem každý rok s táborem, jezdili jsme sem se školou a i sám ve volném čase tyto lesy rád navštěvuji. Na některých místech jsem byl snad více než 20 krát a znám všechna zákoutí tohoto pohoří. I přesto jsem Chřiby nikdy neprošel celé jako hřebenovku a bylo na čase se k tomu odhodlat. Naplánoval jsem trasu, která podle mého nározu vede k co nejvíce zajímavostem a občas je potřeba si udělat zacházku třeba na vyhlídku. Chřiby jsou plné krásných archeologických míst a zajímavých skalních útvarů a dokážou vám toho ukázat opravdu hodně. Ať už během drobých výletů nebo při pořádném přechodu.

1. DEN

Žlutava – Na Pile

[28 km / 7 h]

_____________________________

Vlakem z Brna jedeme do Otrokovic, kde přesedáme na bus do Žlutavy. Dá se jít přímo z Otrokovic, ale raději si cestu trochu zkrátíme. Vycházíme po žluté a U Mrazíka se napojujeme na zelenou. Začíná pršet a tak vytahujeme pláštěnky. A protože déšť sílí schováváme se v pěkném přístřešku v Kudlovické dolině. Déšť trochu ustal, ale nic moc. Vypadá to, že jen tak nepřestane a vydáváme sepo zelené dál. Blato máme už úplně všude. U rozcestí Komnínské skály je odbočka na skalní vyhlídku Komínky. Vzhledem k dešti a husté mlze vyhlídku vynecháváme a pokračujeme k chatě Bunč. Venku postává hodně lidí. Kvůli koroně prodávají zboží jen ve dveřích. Bereme si s sebou pivo v plechovce. Po cestě se zastavujeme u velké zajímavosti. Rozestavené pilíře mostu uprostřed lesa, který pochází z nedokončené dálnice, která se zde začala stavět během 2. sv. války. Zaujme vás kvalitní beton, který i po těch letech vypadá, jako by to stavěli včera. Teď nás čeká výstup na nejvyšší vrchol Brdo, kde se nachází rozhledna. Spousta lidí a rozhledna kvůli koroně zavřená. Škoda, zrovna se rozjasnilo. Vracíme se na hlavní červenou značku, míjíme další násep nedokončené dálnice a u rozcestí Vlčák zatáčíme. U rozcestí Buchovslý kámen si děláme odbočku, jelikož nám přeje počasí a jdeme se mrknout na Velký i Malý Buchlovksý kámen. Po svačině v místním přístřešku s krásným výhledem pokračujeme k hradu Buchlov. Hrad kvuli mrakům přelévajících se přes hory nevidíme, dokud k němu nedojdeme na 10 metrů. A zde by náš den normálně končil. Místní hotel je ale uzavřený. Dá se spát i v nedalekém krásném přístřešku Na Pile. Kvůli jedné noci se nám ale nechtělo tahat všechno vybavení na nocování. Navíc kamarádka se kterou jdeme má nedaleko na Smradavce vlastní chatku atak je cíl jasný. U rozcestí Pod Holým kopcem odbočujeme z trasy. Zítra se  zase na hřeben napojíme.

2. DEN

Buchlov – Bohuslavice

[26 km / 7 h 40 minut]

_____________________________

Ráno šlapeme zpět na hřeben a přicházíme k rozcestí Na Pile. Ideální místo k přenocování, pokud taháte spacák a karimatku. Po červené značne pokračujeme k rozcestí Pod Kazatelnou, kde si děláme odbočku k archeo. vykopávkám na Sv. Klimentku. Místo opravdu stojí za návštěvu. Vracíme se zpět a pokračujeme k dalšímu zajímavému místu na tou je Kazatelna, skalní útvar s vytesanýmy schody. Zde čekejte hodně lidí, jedná se o často fotografované místo. Odtud pokračujeme k dalšímu skalnímu útvaru zvaném Kozel. Po chvilce sledování horolezců, kteří se snaží dobýt vrchol se vracíme kousek zpět k rozcestí  U Mísy a odkut se jdeme mrknout na zříceninu Cimburk. Škoda že je zavřený. Lidí je tu spousta a za prohlídku opravdu stojí. Nezbývá, než se vydat po žluté k rozcestí U Křížku, kde se napojíme na červenou. Počasí je dnes výrazně lepší a tak si trasu užíváme. Po cestě děláme krátkou odbočku k dalšímu zajímavému skalnímu útvaru Kalíšek. A teď už nás čeká pěkně bahnitá cesta až do Bohuslavic. Po cestě oklepáváme boty od bahna co to jde, ať nelezeme do vlaku jako úplná prasata. Posledních pár kilometrů jsme vzali poměrně hopem a tak nás patřičně bolí nohy a radí sedíme ve vlaku.

Byť jsou Chřiby poměrně nízký hřeben jsou právem nejen místními hodně navštěvované. Nudit se zde opravdu nebudete. Zajímavými místy přímo přetéká. Ať už pěšky, nebo na kole jsou Chřiby ideální volbou pro jednodenní i vícedenní túry i pro rodiny. I jako dítě jsem Chřiby miloval. Nikdy neomrzí a rád se do nich znovu vracím.