top of page

Přechod hřebene Velké Fatry

• Délka trasy: 63 km

• Nejvyšší vrchol: Ostredok (1596 m n. m.)

• Start - cíl: Ružomberok - Blatnica

• Počet dní na přechod: 4 (lze i 3)

• Celkem vystoupáno výškových metrů: 4310

• Celkem sestoupáno výškových metrů: 4346

newikxxxxL (1)1.jpg

27. srpna 2013

Velká Fatra byl můj první přechod hřebene. Když se tak na to zpětně po pár letech dívám, vyrazil jsem celkem nadivoko. Přípravu jsem ale nepodcenil. Připravil jsem se na vše, co mě v tu dobu napadlo. Teprve až na hřebeni jsem zjistil, že spoustu věcí jsem plánoval zbytečně a spoustu nedomyslel. To nejdůležitější jsem však nikdy nenašel na internetu, ale získal zkušenostmi v terénu a každým rokem vylepšoval vše, co se dalo až do současné podoby, která se od doby přechodu Velké Fatry značně liší. Tehdy jsem neměl žádnou super nepromokavou svítilnu, terénní foťák, nepromokavé termo oblečení, plynový hořák, lehké vybavení. Šel jsem jen s tím, co jsem doma našel, tenkou alumatkou a starým spacákem, do kterého jsem se už ani nevešel. Vybavení jsem měl opravdu bídné, ale Velká Fatra není nic, co by se nedalo zvládnout. Jsem moc rád, že právě tento hřeben, byl mým prvním startovacím.

1. DEN

Ružomberok -Sedlo Vtáčnik

[9 km / 3 h a 45 minut čisté chůze]

_____________________________

První den začínáme v Ružomberku. Zde jsme se dostali předchozí den a přespali na ubytovně. Vyrážíme po zelené turistické značce směr Krkavá skála až do Vlkolínce, kde nás vítají malebné domečky zapsané na seznam památek UNESCO. Odtud jsme pokračovali do Sedla Vtáčnik, ale po cestě nás zaskočila velká dešťová bouře. Naštěstí se v sedle nacházel starý přístřešek, zřejmě dříve sloužil pro zvířata. Byla to pouze jednoduchá dřevěná konstrukce bez střechy. „Střechu“ v podobě velké plastové folie jsme našli odfouklou v lese. Trochu náš přístřešek ochránila, ale výhra to rozhodně nebyla. Déšť vypadal, že na síle neztrácí, a tak nám nezbylo nic jiného, než rozdělat oheň a postavit stan. Udělali jsme dobře, jelikož déšť ustál až kolem páté hodiny nad ránem. Následující den jsme však měli co dohánět.

2. DEN

Sedlo Vtáčnik - Prístrešok v Sedle Ploskej

[18 km / 7 h a 5 minut čisté chůze]

_____________________________

Ráno vstáváme do slunného dne. Balíme stan a pokračujme k hotelu Smrekovica. Zde se zastavujeme a dáváme si na jídlo menu, které bylo velmi dobré a dočerpalo nám opět síly. Po cestě z hotelu na hřeben potkáváme čerstvé stopy medvědů. Naštěstí ale zůstalo jen u stop. Následoval strmý výstup na Rakytov. Ten nám poskytl překrásný výhled do dalekého okolí. Slezli jsme z Rakytova dolů a po lučinatých cestách jsme za stmívání došli k lesu. V lese by to za tmy bylo obtížné, jelikož stezka nabyla příliš viditelná, avšak někdo podél značky připevnil na stromy reflexní pruhy, se kterými byla cesta mnohem přehlednější. Blížili jsme se k Sedlu Ploskej. Po cestě ještě potkáváme vydatný pramen, u kterého nabíráme zásoby. Po příchodu do sedla hledáme přístřešek, který je ve tmě šikovně schovaný za svahem. Po chvíli je však nalezen a my konečně uleháme ke spánku.

3. DEN

Prístrešok v Sedle Ploskej - Útulna Králova studňa

[15 km / 5 h a 15 minut čisté chůze]

_____________________________

Sotva ráno vysvitlo slunce, už kolem nás probíhali turisté, kteří vycházeli z nedaleké Chaty pod Borišovom. Tam se také po sbalení spacáků vydáváme. Vycházíme na Ploskou, ze které se opět otevírá krásný výhled i s chatou v pozadí. Scházíme dolů do sedla a odtud si dovolujeme udělat ještě krátkou odbočku k salaši Sestričky. Z venku dvě krásná dřevěná stavení. Avšak ta, která je pro turisty volně otevřená k přenocování, vypadala vevnitř jako chlév pro prasata plná odpadků. Škoda že alespoň zde se nechovají turisté ohleduplně a nesnaží se salaš udržet i pro ostatní.

A teď už ale hurá k Chatě pod Borišovom, kde si dáváme malé občerstvení a pokračujeme dál. Čeká nás hlavní hřeben a také nejvyšší vrchol Ostredok. Tedy aspoň ten původní. Dnes podle nových měření se nachází vrchol již o pár desítek metrů vedle. Příchod na Krížnou a sestup na Královu studňu za pomalého západu slunce byl opravdu zážitek.

Dnešní noc chceme přespat v dřevěné útulni v Královej studni, která je při našem příchodu téměř plná k prasknutí. Nějaké místa na zemi se ale uvnitř ještě našly a my nakonec nemusíme chystat stan.

4. DEN

Útulna Králova studňa - Kemp Blatnica

[21 km / 8 h a 45 minut čisté chůze]

_____________________________

Vstáváme velmi brzo. Čeká nás ještě náročný den a počasí na večer nevypadá optimisticky. Od útulny scházíme po zelené turistické značce do Ústie Juriášovej doliny. Tuto cestu očividně mnoho turistů nechodí. Na cestě ale potkáte spoustu zajímavostí. Navíc je dobré končit hřeben právě touto cestou, jelikož vynechat Ostrou a Tlstou, by byla nesmírná škoda. Z doliny nás čeká strmý výstup na Ostrou, kde si připadám jak v pohádkovém skalním městečku. Výstup je v závěru zajištěn řetězy a vrchol nabízí nejen pohled na předchozí trasu, ale i náš cíl.

Z Ostré pokračujeme na Tlstou, kde nás pomalu dohání bouře. Při sestupu z Tlsté potkáváme několik zajímavých přístupných jeskyní, které si prohlížíme, ale pomalu už myslíme na kemp v Blatnici, kam máme namířeno. Tam dorážíme kolem osmé hodiny. Rozbalujeme v kempu stan a vrháme se na občerstvení. Za narůstajícího deště pomalu uleháme, masírujeme zmožené klouby a chystáme se na návrat domů, který nás ráno z Blatnice čeká.

Velká Fatra není příliš náročná a je ideálním hřebenem pro dobrodružství chtivé začátečníky. Téměř každý vrchol se zde dá obejít po oficiální vrstevnici, tudíž si každý může nastavit trasu podle svých dovedností a průběžně upravovat i přímo na trase.