top of page

Zimní přechod hřebene Čergov

• Délka trasy: 39 km

• Nejvyšší vrchol: Minčol (1157 m n. m.)

• Start - cíl: Obručné - Drienica

• Počet dní na přechod: 3

• Celkem vystoupáno výškových metrů: 1700

• Celkem sestoupáno výškových metrů: 1780

newikxxxxL (1)1.jpg

31. ledna 2020

(2019) Čergov měl být nenáročný hřeben. Proto jsem plánování nevěnoval příliš času. Vzhledem k tomu, že jsem před pár měsíci ztratil na Retezatu GPS, jsem si vzal svůj starší přístroj, který ukazuje jen přímý směr a vzdálenost. Počítali jsme s tím, že nejdeme nikam do divočiny a že se budeme snadno orientovat podle značek. Příběh o tom, jak jsme slepě bloudili po lesích v bílé tmě tvořenou hustou mlhou a sněžením, ke které se přidala i tma skutečná, si zaslouží spíše vlastní článek. Výsledek byl takový, že jsme na útulnu místo v plánovaných 19 hodin dorazili po dlouhém brodění se sněhem a přelézání spadlých stromů o půl čtvrté ráno. Vzhledem k tomu, že jsme již v 7 ráno měli vycházet a já si při chůzi se sněžnicemi natáhl tříslo tak, že jsem nemohl udělat normální krok, jsme se rozhodli pořádně vyspat a ráno pomalu sejít do údolí. Přechod jsme vzdali.

(2020) O rok později jsme byli připraveni. Vše naplánováno, offline mapy v mobilu, auto k dispozici a dokonce jsme sehnali i větší partu kamarádů. Ve větším počtu se totiž lépe bloudí. Doufali jsme, že nás tentokrát už nic nepříjemného nepotká. A taky naštěstí nepotkalo. Tento rok si tak mohu odnést mnohem příjemnější zážitky, než zoufalství. A počasí snad nemohlo být lepší, i když více sněhu by si hřeben jistě zasloužil.

1. DEN

Obručné – Útulna pod Minčolom

[12 km / 6 h]

_____________________________

Tentokrát vyrážíme rovnou ze Slovenska, kde nás ve městě Púchov čeká kamarád s autem. Je ještě tma, kolem 5. hodiny. Po cestě nabíráme ještě další kamarádku a celkem v 5 lidech pokračujeme směr Čergov. Zastavujeme se v Sabinově, kde přebíráme klíče od útulny a auto necháváme v cíli naší trasy na konci obce Drienica u lyžařských vleků. Odtud si bereme taxi. Je nás ale 5 a tak si objednáváme vícemístný taxík až z Prešova. Odváží nás až do Obručné za 80 eur. Zde dorážíme před 11. hodinou. Ve skrytu zastávky si děláme kafé a v 11 hodin vyrážíme. Nejdeme po hlavní silnici, kudy vede značka, ale skrz vesnici, kde se na konci připojíme. Už ten den náš čeká poměrně náročná trasa a stoupáky, ale také i výhledy. Na některých místech máme problém s trasou, kde ztrácíme značky. Snažíme se jít podle GPS a tak se občas brodíme nevyšlapaným sněhem. Přicházíme k rozcestníku na Malém Minčolu, kde je potřeba se opravdu dobře dívat, kam směřuje šipka červené značky. I tady jsme se minule ve tmě ztratili. Tentokrát už víme a tak směřujeme vzhůru. Pomalu začíná slunce zapadat a než přicházíme do sedla Uhlisko, je tma. Vytahujeme čelovky a zahajujeme výšlap na nejvyšší vrchol – Minčol. Bereme si to trochu vyšlapanou zkratkou. Čím výše jsme, tím více fouká vítr. Přicházíme k vrcholu, ale dlouho se zdržet nehodláme. Je tma a fouká tak silný a ledový vítr, že je to k nevydžení. S ledovými prsty jdou jen těžko odfotit nějaké fotky, mobil navíc zamrzá a nechce pracovat. Pokračujeme tedy dál a těšíme se na pohodlí Útulny pod Minčolom, kam zanedlouho přicházíme po 6. hodině. V chatě rozděláváme oheň v kamnech a dáváme si večeři. Užíváme si volného času, který máme a těšíme se na zítřejší hřebenovku.

2. DEN

Útulna pod Minčolom – Chata Čergov

[19 km / 7 h]

_____________________________

Ráno se ještě pokoušíme rozdělat oheň a využíváme suchý záchod, nedaleko chaty. Uklízíme po sobě a vyrážíme v 7 hodin. Čeká nás výšlap nahoru na Lazy, kde se už pomalu rozkrývají výhledy. Pokračujeme až do sedla Ždiare. Zde si v přístřešku dáváme svačinu. Odsud nás už čeká krásná trasy s holými částmi hřebene, odkud máme opravdu nádherné výhledy. Sluníčko hřeje čím dál silněji, a tak už pochodujeme jen v tričku. Poměrně rychle scházíme do sedla Priehyby, kde si děláme pořádný oběd. Počasí nám stále přeje a tak i z vrcholů Velká Javorina a Chochuľka vidíme až na Vysoké Tatry. Jak se blížíme k vrcholu Čergov, přibývá i turistů. Přímo na vrcholu potkáváme několik běžkařů. Pomalu už zapadá slunce a scházíme do lesa, kde se zvláštními červánky vše zbarvuje do fialova a naráz se ocitáme v nějaké fantazy krajině. Tento úkaz trvá, až když scházíme k Chatě Čergov. Slunce zapadlo, vše se halí do mlhy a my se jdeme ubytovat. Dáváme si pivo a pořádnou večeři v restauraci. Chvíli se bavíme s místními turisty, ale poté jdeme brzy spát.

3. DEN

Chata Čergov - Drienica

[8 km / 3 h a 40 minut]

_____________________________

Poslední den nikam příliš nespěcháme. V cíli máme nachystané auto, ale musíme se ještě zavčas dostat do Brna. Vycházíme až po 8. hodině a pokračujeme po zelené turistické značce, kterou nám i ostatní doporučili. Jdeme kolem vrcholu Ostrý kameň a přicházíme k místu zvaném Oltár Kameň. Zajímavé místo s kapličkou na skalce. Odtud pokračujeme na vrchol Lysá, kde se zvedá poměrně silný vítr. Po cestě také nacházíme mobil, který jsme úspěšně navrátili majiteli dole v sedle Besná. Zde se také nachází hotel s restaurací. Občerstvení si ale děláme venku vlastní a poté se napojujeme na modrou značku. Ta se nám místy ztrácí, a tak jdeme podle GPS. V chatové oblasti se zase na značku napojujeme a po silnici docházíme do Drienice k autu, u kterého jsme ve 12 hodin. Nasedáme a vyrážíme domů.

Hřebenovka Čergova byla zdolána sice až napodruhé, ale počasí opravdu stálo za to. Kromě okolí vrcholu Čergov zde mnoho lidí nepotkáte a to obzvláště v zimě. Jedná se o ideální hřeben, pokud chcete zažít samotu a divokost a k tomu krásné výhledy.